Når bør du gjøre en verdsettelse av selskapet og hvilke metoder finnes

Når bør du gjøre en verdsettelse av selskapet og hvilke metoder finnes?

    Når bør du gjøre en verdsettelse av selskapet?

    Selskaper bør vurdere å gjøre en verdsettelse av selskapet sin i flere situasjoner for å få en klar forståelse av selskapets økonomiske verdi. Her er noen av de viktigste tidspunktene når det kan være aktuelt:

     

    1. Ved oppkjøp eller fusjon: Hvis et selskap vurderer å selge hele eller deler av virksomheten, fusjonere med et annet selskap, eller kjøpe opp en konkurrent, er det viktig å vite nøyaktig hva selskapet er verdt for å sikre at det blir en rettferdig transaksjon.
    2. Kapitalinnhenting: Når et selskap skal hente inn ny kapital, enten fra investorer eller ved å utstede nye aksjer, vil investorer ofte kreve en verdsettelse for å vite hva slags avkastning de kan forvente. En nøyaktig verdsettelse gir også selskapet bedre forhandlingsgrunnlag.
    3. Forberedelse til børsnotering (IPO): Hvis et selskap vurderer å gå på børs, er verdsettelse et kritisk skritt for å fastsette aksjepris og tiltrekke investorer.
    4. Eierskifter eller generasjonsskifter: Ved planlegging av arv eller overføring av eierskap til neste generasjon, spesielt i familieeide bedrifter, kan en verdsettelse være nødvendig for å gjøre prosessen rettferdig for alle involverte parter.
    5. Strategisk planlegging: Verdsettelse kan være nyttig som en del av selskapets strategiske planlegging for å vurdere fremtidige vekstmuligheter, forstå risikoer, og sette realistiske mål.
    6. Forhandling med långivere: Hvis et selskap søker lån eller refinansiering, kan långivere kreve en verdsettelse for å avgjøre lånevilkårene og for å forstå risikoen de tar.
    7. Tvister mellom eiere eller skilsmisser: I tilfeller hvor eierskap må deles opp på grunn av interne konflikter, for eksempel ved skilsmisse eller uenigheter mellom partnere, kan en verdsettelse gi en objektiv vurdering av selskapets verdi.
    8. Regelmessig økonomisk helsesjekk: Mange selskaper velger også å gjøre en verdsettelse med jevne mellomrom, for eksempel hvert tredje eller femte år, for å ha et oppdatert bilde av selskapets verdi og forbedre styring og beslutningstaking.

     

    Hvilke metoder finnes for verdsettelse av selskapet?

     

    1. Verdsettelse av selskapet ved sammenlignbare transaksjoner

    Ved å se på prisen som lignende selskaper har blitt solgt for, kan du få en rask ide om hva selskapet er verdt.

    ✔ For å gjøre dette må du finne andre selskaper i samme bransje, med lignende størrelse og driftsprofil, og sammenligne deres priser.

    ✔ Dette krever imidlertid tilgang til informasjon om andre transaksjoner som kan være vanskelig hvis transaksjonene er utenfor børs, og vil ikke utelukkende være godt nok for en god verdsettelse.

    ✔ Men, det kan danne et grunnlag, når du videre bruker en eller flere av metodene nedenfor for å verdsette et selskap.

     

    2. Verdsettelse av selskapet basert på kontantstrøm og inntjening

    Dette er den aller vanligste metoden, men også den mest tidkrevende. Det handler om å legge forventede kontantstrømmer (ofte fem år frem i tid) til grunn i beregningene.

    ✔ Forventede inntekter er ofte basert på historiske ilagt en eller annen vekstrate, men kan være høyst subjektive. Kontantstrømmen kan måles ved å se på selskapets inntekter, kostnader og dermed overskudd og fortjenestemarginer over tid. Deretter regner man seg fram til hva summen av alle disse fremtidige inntektene hadde vært verdt i dag.

    ✔ Dette er en metode som er vanskelig å gjøre presis, og åpner opp for en rekke kvalitative vurderinger som kan påvirke “verdien” i stor grad fordi det ofte er vanskelig å forutse hvor mye et selskap vil tjene i fremtiden.

    Cost of capital eller hvilken faktor man bruker for å regne fremtidige verdier frem til en nåverdi, altså hva er X kr om X år verdt i dag vil også kunne påvirke verdien betydelig. Har man en høy diskonteringsrate betyr at penger i dag er mer verdt enn penger i morgen og følgelig vil dette gi en lavere verdi.

    ✔ Fremtidig vekstpotensial er en viktig faktor å vurdere når selskapet skal verdsettes, og det kan være lurt å se på historiske veksttall og fremtidige vekstplaner i form av nye produkter, tjenester eller markeder det planlegges å utvide til. Vekstraten man legger til grunn vil veie tungt i en verdsettelse.

    ✔ Selskaper med sterke konkurransefordeler, som patenter, unik teknologi eller sterke merkevarer, kan være verdt mer enn selskaper uten slike fordeler. Disse fordelene kan gi selskapet et konkurransefortrinn og gi det muligheten til å opprettholde høye inntjeningsnivåer over tid.

    ✔ Til slutt er risiko også en viktig faktor å vurdere når du verdsetter et selskap. Dette inkluderer økonomisk risiko, juridisk risiko og andre risiko som kan påvirke selskapets inntjeningsevne i fremtiden.

     

    3. Verdsettelse av selskapet basert på eiendeler og balansen

    Å verdsette et selskap gjøres ofte ikke utelukkende på en metode. En verdivurdering basert på kontantstrøm, suppleres ofte med å også se på selskapets eiendeler og balanse i regnskapet.

    ✔ Da ser du på de enkelte balansepostene og vurderer disse til virkelig verdi. Materielle verdier som produksjonsutstyr, varelager og lokaler eller immaterielle eiendeler som for eksempel patenter, varemerker eller verdien av børsaksjer.

    ✔ Det er viktig å huske på eiendeler bokføres etter anskaffelseskost, mens verdien i verdsettelsen skal settes i forhold til dagens takst. Derfor skal alle balansepostene justeres til virkelige verdi per dags dato, for å få en korrekt verdi for verdsettelsen.

    ✔ Dette er en metode som vanligvis brukes der selskapets fremtidig er usikker, det er vanskelig å spå fremtidig inntjening eller hvor de enkelte eiendelene kan identifiseres og verdsettes separat.

    ✔ Dette kan også være en nyttig metode hvis selskapet har betydelige eiendeler som ikke reflekteres i inntjeningen eller kontantstrømmen.

    ✔ Det kan for eksempel handle om sårbarhet innad i bedriften med tanke på arbeidskapasitet, fremtidig usikkerhet i en bransje eller store eiendeler som ikke påvirkes av driften.

     

    4. Verdsettelse av selskapet basert på markedsverdi (børsnoterte selskap)

    Å se markedsverdien på et børsnotert selskap er helt klart det enkleste, men det er viktig å vite at det er en rekke faktorer som påvirker markedsverdien.

    ✔ Markedsverdien av et selskap kan enkelt måles ved å se på selskapets aksjekurs ganger med antall aksjer

    ✔ For børsnoterte selskap vil man alltid ha en rask referanse på markedsverdi, men det er en rekke andre faktorer som spiller inn.

    ✔ Gjeldsgrad, likviditet, utsikter, makroøkonomi og størrelse er alle ting som påvirker markedsverdien. Derfor er det viktig å se på selskapets balanse og utsikter hvis man ønsker å få en mere “fair value” av selskapet.

    ✔ Der børsen utgjør markedsplassen for kjøp og salg av aksjer som er børsnotert, representerer børskurs en markedsverdi per aksje. altså hva mener aksjemarkedet selskapet er verdt. Til tross for at man ved bruk av metodene nevnt over kan få en helt annen verdi, vil ofte markedet veie tyngst i tilfeller hvor man prøver å sette en kurs for en transaksjon.

    ✔ Det er viktig å ha i bakhodet at verdsettelse er et dynamisk felt med muligheter for stor grad av subjektivitet. Ender man i en situasjon hvor man enten skal kjøpe, selge, få inn investorer eller lignende kan det være store verdier på spill.

    ✔ Det er alltid lurt å få en tredjepart til å bistå til å vurdere verdier som blir lagt til grunn slik at man kommer gunstig ut av dette. Ofte vil løsningen være å bruke en blanding av metoder for å vurdere om verdiene er fornuftige basert på hva man ønsker å oppnå med transaksjonen. Ikke overraskende ser man at ofte har en potensiell kjøper av et selskap enn lavere verdiestimat enn den potensielle kjøperen!

     

    Har du spørsmål om verdsettelse?

    Har du spørsmål om verdsettelse så kontakt oss gjerne!

    Du kan bruke kontaktskjema her, eller ta direkte kontakt vår ekspert Christopher Kaino her: christopher.kaino@viewgroup.no.

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.