VIEW Group passerer 1 milliard i omsetning
Innholdsfortegnelse
Det nordiske teknologi- og regnskapsselskapet har seksdoblet omsetningen siden Explore Equity kom inn på eiersiden i 2019. Nå skal selskapet også erobre Storbritannia.
Proforma-tallene for de siste 12 månedene til og med mars viste en samlet omsetning på over 1 milliarder kroner. Dermed har selskapet nådd målsetningen om å passere én milliard kroner før utgangen av 2024.
– Det er en milepæl for oss. Samtidig satser vi på å opprettholde den høye veksten de neste årene, sier John Hugosson, daglig leder i VIEW Group.
Basert på tallene fra første kvartal, styrer VIEW Group mot en omsetning for 2024 på 1,1 milliarder kroner – og det før en rekke planlagte oppkjøp. Hvis oppkjøpene gjennomføres som planlagt, styrer selskapet mot en samlet omsetning nærmere 1,5 milliarder kroner.
Tjener stort på å forenkle regnskap
VIEW Group ble grunnlagt av de tre brødrene Gjermund, Morten og Terje Bratlie fra Rakkestad i 2004 med en visjon om å forenkle økonomisystemer og regnskap ved hjelp av skyen.
20 år senere har selskapet over 12.000 kunder og er en av de største aktørene i markedet. Selskapets leverer outsourcing av regnskaps- og lønnstjenester, implementerer av ERP- og BI-systemer som Xledger og Tripletex, og IT-outsourcing.
Vi er et techselskap som er gode på regnskap, ikke et regnskapsselskap som er gode på tech. Det gir oss store vekstmuligheter i en sektor som fortsatt er dominert av små selskaper som driver med tidkrevende, manuell bokføring.
Hovedmarkedet er fremdeles Norge, men selskapet har også ekspandert til Sverige, Finland og – fra i fjor – Storbritannia. VIEW kjøpte i fjor opp det britiske regnskapsselskapet Accurise, og satser nå stort på å få det til å vokse organisk. VIEW ser også på flere andre oppkjøpskandidater i Storbritannia.
– Nå skal vi investere for å vokse og ta markedsandeler. Vi tror Storbritannia vil bli det raskest voksende markedet for oss fremover, sier Hugosson.
Selektiv og ambisiøs oppkjøpsstrategi
I 2019 gikk investeringsselskapet Explore Equity inn på eiersiden med omtrent 50 prosent. Siden da har selskapet seksdoblet omsetningen, drevet både av organisk vekst og oppkjøp.
Til nå har VIEW Group gjennomført rundt 20 oppkjøp, i hovedsak av andre teknologifokuserte leverandører av regnskapsnære tjenester og systemer. Selskapet teller i dag 800 ansatte.
– Vi prøver å bygge ett, integrert selskap. Når vi kjøper et selskap, legger vi sammen en plan for hvordan vi skal integrere systemer og organisasjoner. Vi tror det har stor verdi å bygge én kultur og ett varemerke på tvers av markedene, sier Hugosson.
VIEW Group kan også vise til over 10 prosent organisk salgsvekst per år.
– Det skyldes for det første at vi har fornøyde kunder som anbefaler oss videre. For det andre har vi satset på salg og markedsføring. Jeg vil påstå vi ligger langt foran konkurrentene våre på hvordan vi driver markedskartlegging, hvordan vi tilpasser kampanjer, og hvordan vi bygger profesjonelle kundedialoger, sier Hugosson.
Utfordrer tradisjonelle konsulentselskaper
Hugosson forteller at etterspørselen etter automatiserte regnskaps- og rådgivningstjenester har økt kraftig.
– Trenden i markedet er at flere grunnleggende regnskap- og bokføringstjenester blir automatisert bort – blant annet ved hjelp av AI-løsninger. Kundenes systemlandskap blir mer komplekst, og flere ønsker å tjenesteutsette sine forretningsprosesser. Samtidig gjør økt tilgang til data og analyseverktøy det mulig å legge til flere verdiøkende tjenester på toppen av tradisjonell regnskapsføring, sier han.
En av de nyeste satsningene til VIEW Group er en egenutviklet BI-løsning som kan samle og presentere data fra ulike systemer på en oversiktlig og fleksibel måte. Løsningen har mange tusen brukere i Sverige og de første kundene er allerede på i Norge.
VIEW Group utvider også tilbudet av rådgivningstjenester basert på data. Hugosson mener regnskapsselskaper kan tilby mange av de samme tjenestene som tradisjonelt har blitt levert av konsulent-, IT- og revisjonsselskapene billigere og bedre.
Vi går fra å bare sammenstille tall, til å analysere, forstå og gi råd basert på data. Det er nok mange av de største og mest kjente som ikke tidligere har tenkt på oss som konkurrenter, som nå vil se at det har kommet noen som er raskere og mer offensive, med mer relevante kundedata enn dem.
Vil du lese flere artikler som denne?
Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.