Hvordan bruke regnskapet til å øke lønnsomheten?

    Har du fått indikasjoner på lavere lønnsomhet i bedriften? Eller er det lenge siden du har sett på tiltak for å øke lønnsomheten i bedriften? Det er mange faktorer som påvirker bedriftens lønnsomhet, og regnskapet er et perfekt sted å starte for å se hva du kan forbedre.

    Ved å bruke regnskapet aktivt som et strategisk verktøy, kan du gjøre informerte beslutninger som både øker lønnsomheten og reduserer risikoen for økonomiske problemer.

    Men hva bør du følge med på for å se utviklingen? Vi gir deg noen tips under.

     

    1. Analyser kostnadsbildet

    Det mest åpenbare er selvfølgelig kostnadsbilde, men det er lettere sagt enn gjort å kutte kostnader. Likevel er det ofte mye å hente her for å øke lønnsomhet i bedriften ved å gå igjennom kostandene, rydde opp og se hvilke poster som er de største utgiftene. 

    Kostnadssiden består i store trekk av varekostnad, lønnskostnad og andre driftskostnader. 

    Andre driftskostnader  er et veldig bra sted å starte, fordi her kan det fort ligge litt “glemte” kostnader. Dette er kostander som husleie, abonnement på tjenester som ansatte bruker innkjøp av datautstyr, kostnader til strøm, forsikringer, kaffe, renhold, rekvisita osv.  

    Andre driftskostnader inneholder også mange mindre kostnadsområder som ofte ikke er direkte linket opp mot produksjon av en vare eller tjeneste og som kan reduseres eller kuttes uten at det går direkte utover den daglige driften. totalt sett kan mange små forbedringer gjøre en stor forskjell for driftsresultatet til et selskap.

    Tips:

    • Gå gjennom regnskapsposter for å identifisere hvilke kostnader som er faste, variable eller unødvendige.
    • Sammenlign gjerne med bransjestandarder for å avdekke avvik.
    • Fokusér på å forhandle bedre avtaler med leverandører eller redusere ineffektive kostnader.
    • For å få en helhetlig oversikt kan du ta for deg hele listen i regnskapet – linje for linje og sorter fra størst til minst. Her kan det fort ligge kostnader på ting som kanskje ikke brukes eller du egentlig ikke har behov for lengre.  
    • Se på avtalene du har hos leverandørene dine. Er det lenge siden du har re-forhandlet for en bedre pris? Har det kommet andre leverandører på markedet den siste tiden som du med fordel kan bruke? Eller er det tjenester abonnement som ikke brukes lengre?
    • Sjekk ut om det fins noen samkjøpsavtaler som ofte er bransjespesifikt (slik som NHO e.l) her kan det være mye å spare på å være medlem. 

     

    2. Se på dekningsbidrag 

    Når du har sett på kostandene er det naturlig å se på hvordan bedriften kan øke sine inntekter. Men, høyere omsetning er ikke nødvendigvis det som skal til for å øke lønnsomheten i bedriften.

    Her kan det også være mye å hente ved å se på hva du faktisk betaler for å få produsert det du skal selge, og hvilke produkter eller tjenester er lønnsomme. I denne sammenheng er det viktig å se på dekningsbidraget på bedriftens produkter eller tjenester.  

    Tips:

    • Beregn dekningsbidraget ved å trekke variable kostnader fra salgsinntektene.
    • Identifiser produkter/tjenester med lav eller negativ lønnsomhet, og vurder å justere prisene eller eliminere disse.
    • Kan du her også reforhandle med en leverandør?
    • Kan du bytte ut en leverandør for å få billigere priser?  Eller kanskje endre sammensetningen av produktet? 

    Hvor mye sitter bedriften igjen med etter alle «direkte» kostnader ved å produsere produktet/tjenesten er trukket fra? Har bedriften et utvalg produkter bør du se på lønnsomhet per produkt. Har du produkter som faktisk ikke er lønnsomme og har lavt dekningsbidrag?  

     

    3. Overvåk andre nøkkeltall (KPIer)

    Å følge med på de riktige nøkkeltallene vil gi deg verdifull innsikt i hvordan bedriften utvikler seg. Akkurat hvilke nøkkeltall du bør følge med på avhengig også av hvilken bransje du er i, og hvilke mål du har satt deg. Men, det er noen økonomiske nøkkeltall som generelt sett er meget nyttig å følge fra regnskapet.

    Bruk disse tallene som en tidlig indikator på hvor lønnsomheten kan forbedres:

    • Omsetningsvekst – Dette tallet gir et bilde av hvordan inntektene dine vokser over tid.
    • Bruttofortjenestemargin – Tallet hjelper deg å forstå hvor mye av inntektene som blir igjen etter at varekostnader er trukket fra, og er veldig nyttig informasjon å ha for prisstrategi og kostnadskontroll.
    • EBITDA-margin – Et nøkkeltall for å måle selskapets operasjonelle lønnsomhet, og viser hvor mye penger selskapet tjener etter driftskostnader er trukket fra.
    • Likviditetsgrad 1 – Likviditetsgraden forteller om bedriftens evne til å dekke kortsiktige forpliktelser.
    • Gjeldsgrad – Gjeldsgraden til selskapet beskriver forholdet mellom gjelden og egenkapitalen, og gir en indikasjon på selskapets finansielle struktur og i hvilken grad driften finansieres gjennom gjeld versus egenkapital. Desto lavere tallet eller gjeldsgraden er, jo mer solid er selskapet.

    Anbefalt: 4 nøkkeltall fra årsregnskapet du bør følge

     

    4. I Tripletex får du oversikten

    I Tripletex får du den den oversikten du trenger igjennom rapportmodulen i systemet. Du kan også enkelt koble på andre rapporteringskilder for å få ytterligere informasjon og sette sammen flere datakilder. Her er noen eksempler:

    • Dashboards
    • Dynamiske rapporter
    • Resultatrapporter
    • Nøkkeltall
    • Balanserapporter
    • Timelister
    • Prosjekt
    • Lager

     

    Kampanje nå: Vi spanderer flyttingen til Tripletex

    Å bytte økonomisystem for å få bedre oversikt, trenger ikke ikke være dyrt eller vanskelig. Vi hjelper deg med alt, og akkurat nå så spanderer vi til og med flyttingen til Tripletex! Kampanjen gjelder kun for aksjeselskap.

    Start et nytt år med smartere rutiner og god økonomisk innsikt i bedriften!

    Ta en uforpliktende flytteprat med oss!

     

    flytt til tripletex

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.