opplev xledger

Hvordan kan CFO`er drive vekst gjennom innsikt?

    Økonomiavdelingen er en av de viktigste kildene til forretningskritisk informasjon, og det forventes at denne innsikten blir brukt til å drive vekst og posisjonere virksomheten for fremtidig suksess. Lettere sagt enn gjort kanskje? 

    Vi gir deg i alle fall 4 tips til hvordan CFO`er bør gå frem for få den innsikten du trenger, for å imponere og levere et godt beslutningsgrunnlag til resten av ledelsen og styret.

     

    1. Bygg en solid dataplattform for innsikt

    Problemet til virksomheter i dag er ikke å få tak i data, men snarere å nyttiggjøre seg av den som finnes. De fleste selskaper sitter på verdifull data om egen forretning, men strever med å omgjøre denne til verdifull informasjon. Med en datadrevet tilnærming kan CFO-en raskt se trender og reagere på avvik. 

    For å få god innsikt til å drive vekst så trenger CFO-en pålitelige data. Det betyr at det er veldig viktig å bygge seg en solid plattform for strukturering av data, slik at den kan gi mening. 

    En enkelt resultat- eller salgsrapport gir bare én vinkel, men ved å koble sammen data på tvers av systemer får du et helhetlig bilde – ikke bare silo-basert informasjon. 

    Start med å definere noen forretningskritiske spørsmål eller KPI-er dere ønsker å måle. Hvor ligger verdifull data i dag, og hvordan kan denne aggregeres for å se sammenhenger.  

    Identifisere relevante datakilder der svarene kan ligge, slik at du kan bygge effektive rapporteringsløsninger.  

    Men vær obs på at uten gode definisjoner kan datahåndtering bli både rotete og ineffektiv. Et tips kan være å lage en «data dictionary» for de ulike informasjonskildene.  Dette gir oversikt over hvilke data som finnes i hvilke systemer, hvordan de er definert, og hvordan de brukes. Og ikke minst hvilken database som er “master”. 

    Hvor dette skal se ut for din bedrift kan være vanskelig å svare på med et godt utgangspunkt er å starte med ERP – systemet. Hvilke data ligger der, og hva mangler du for å få svar på spørsmål du har? Er det salgstall fra CRM, ordretall eller informasjon om ansattes produktivitet du skulle hatt? Hvordan få kombinert disse dataene? 

     

    Kombiner datakilder på tvers via:

    • BI- og analyseverktøy for å visualisere data fra flere kilder
    • Automatisert rapportering for raskere beslutningsgrunnlag
    • Maskinlæring og AI for prediktive analyser og innsamling av data 
    • Integrasjoner med fagsystemer som bør dele informasjon 

     

    Ved å bruke en systematisk tilnærming sammen med teknologi kan de viktigste faktorene som påvirker vekst og lønnsomhet – og deretter ta datadrevne beslutninger for å optimalisere dem. 

     

    2. Identifisere nøkkeldrivere

    Når du har kontroll på dataene i selskapet, kan du begynne å stille de virkelige gode spørsmålene. Hva er nøkkeldriverne for virksomheten du jobber i? 

    For å posisjonere selskapet for vekst, er det avgjørende å forstå hvordan virksomheten skaper og leverer verdi. Ved å koble finansiell innsikt, operasjonell data og strategiske mål, vil CFO`en kunne identifisere nøkkeldrivere for virksomheten.  

     

    Få gode svar på spørsmål som for eksempel:

    • Hva er våre primære inntektskilder? 
    • Hvilke kostnader påvirker marginene våre mest? 
    • Hvem er de mest lønnsomme kundene og hvor har vi mest churn? 
    • Er vi produksjonseffektive eller har vi store flaskehalser? 
    • Hvordan ser vår kundebase ut, og hva driver deres kjøpsbeslutninger? 
    • Hvordan ligger vi an i forhold til konkurrentene våre på pris og markedsandeler? 

    Når de viktigste driverne er kartlagt, kan CFO-en bruke prediktive analyser for å skape en vekststrategi videre. Hva haster det med å prioritere, hvor er det størst potensiale og hvilke forretningsområder har vi mulighet for vekst? Spennende ikke sant? Det syns i alle fall vi!  

     

    3. Ikke jobb silobasert

    Utfordringene som CFO`en eller økonomiavdelingen står overfor, løses sjelden av disse alene. En viktig kilde til innsikt for vekst og forbedring handler om å bli kjent med hele virksomheten – for en helthetlig forståelse av hvordan ting fungerer.  

    Ta en prat med for eksempel salg og marked, HR eller lagermedarbeidere for å prøve å forstå sammenhengen og driverne i de ulike avdelingene.  

    Sammen med fagkompetansen du har, vil det å bli kjent med flere sider av virksomheten hjelpe deg med å tenke nytt og se nye muligheter for selskapet. Det tror vi er vel investert tid for å bli enda bedre i rollen som CFO. 

    Samarbeid med andre ledere for å forstå hva som driver vekst:  

    • Salg og markedsføring – For å forstå hva som driver kundeverdi og vekst, og hva som påvirker salgsvolumet
    • Drift og logistikk – hva tenker de vil optimalisere kostnader og effektivitet? 
    • HR – hvordan påvirker bemanning og kompetanse lønnsomheten? 
    • IT – har vi teknologien vi trenger for å støtte de strategiske målene? 

     Ved å involvere hele organisasjonen i analysen av nøkkeldrivere kan CFO-en lage en mer komplett strategi for vekst. 

     

    4. Optimalisere likviditeten

    Til sist må vi innom noe som kan virke banalt for mange CFO`er, men faktisk er den mest vanligste grunnen til at selskaper ikke når sine ambisjoner.  

    Selskap i vekst trenger likviditet, enten det er fra egen kasse eller fra eksterne. Manglende kontroll på likviditet er faktisk den aller vanligste årsaken til at bedriften går under. 

    Derfor må CFO`er væreklar over hvilke tiltak og rutiner som kan innføres for å sikre kontroll og oversikt over likviditeten- både på kort sikt og lang sikt.  Med kontroll på likviditet er selskapet bedre rustet til å tidlig kunne avdekke faktorer som kan føre til ineffektiv pengestrøm, og ikke minst kunne se hvilke muligheter som finnes.  

     

    Forbedre likviditeten ved å se på:

    • Har du et godt nok likviditetsbudsjett? For best mulig oversikt bør det bør inneholde oversikt over løpende inntekter og kostnader, periodiske utgiftsposter slik som mva og feriepenger og forventede innbetalinger 
    • Kan du effektivisere faktureringsrutinene? Kan du redusere betalingstiden til 7 eller 14 dager eller tilby oppdeling eller rask betaling over vipps? 
    • Har du kortere kredittid på kunder enn den kredittiden du har hos leverandørene dine? Det er lurt! 
    • Har du en effektiv nok bilagsføringsprosess, slik at regnskapet ditt holdes løpende oppdatert? Har du et stort volum bilag, bør du vurdere å koble på AI – teknologi. 
    • Har du et lager? Se på muligheten for å optimalisere rutiner for lager og innkjøp. 
    • Kan det være fornuftig å heller lease enn å eie utstyr i en vekstfase? 
    • Har du behov for fleksibel kapital? Kan det lønne seg å ha fakturakjøp eller kreditt tilgjengelig? 
    • Kan du forbedre din forretningsplan for å tiltrekke ny kapital fra investorer eller banken? 
    • Kan du reforhandle betingelser hos leverandører? Har du riktige priser i forhold til markedet? 

    Igjennom innsikt og nøye overvåking av kostnader, prosesser og cashflow kan CFO-er identifisere ineffektiviteter og frigjøre midler som kan reinvesteres i vekstinitiativer. Det er jo der pengene bør settes i jobb! 

     

    Er 2025 året der du eller din økonomifunksjon skal levere tidens beste beslutningsgrunnlag til resten av ledelsen? Hvis svaret er ja, tror vi du er godt på vei om du har kontroll på disse 4 punktene.   

    PS: Trenger du hjelp til å komme i gang? Ta del i våre erfaringer med innsiktbaserte verktøy.  

     Lykke til alle Cheif Fantastic Officers! 🙂 

     

    Ta gjerne kontakt med oss for en prat!

    Jan-Mikael Jansson

    +47 403 83 810

    e-post: jan-mikael.jansson@viewgroup.no

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.