Kan vi bruke generativ AI gjennom Microsofts AI-assistent Copilot? 

    Den 1. november lanserer Microsoft sin nye tjeneste Microsoft 365 Copilot. Microsoft 365 Copilot er i stor grad basert på ChatGPT fra Open AI, som Microsoft har vært med på å utvikle. Copilot beskrives som en avansert AI-assistent som er en del av Microsoft 365-økosystemet (tidligere Office-pakken). Den kan brukes til å gi brukerne kontekstuell støtte og assistanse i sanntid i ulike Microsoft-applikasjoner som Word, Excel, Outlook og Teams.

    Copilot kan for eksempel foreslå møtetidspunkter og organisere filer, men kanskje viktigst av alt kan den hjelpe deg med dataanalyse og fremme samarbeid mellom brukere. Copilot er en allsidig verktøykasse som forbedrer produktiviteten og gjør det enklere å bruke Microsoft 365 i yrkesrollen. Uansett hvilken rolle du har, kan brukerne dra nytte av de kraftige funksjonene for å optimalisere arbeidsflyten og spare tid.

    Så langt høres alt bra ut, men vi ba Andreas Ekman, salgssjef for IT i VIEW Ledgers søsterselskap PrimeQ, om å nyansere Microsofts salgspitch og belyse noen av utfordringene bedrifter står overfor når de implementerer Copilot.

    Copilot er et virkelig kraftfullt verktøy som vi tror mange organisasjoner vil ha stor nytte av. Men det kan være risikabelt å implementere Copilot uten å tenke seg om. Noen fallgruver som må unngås er:

    1. Personvern og datasikkerhet:

    Fordi Copilot analyserer dataene og aktivitetene dine, er det viktig å sørge for at organisasjonen din har egnede personvern- og sikkerhetstiltak på plass for å beskytte sensitiv informasjon. Gå gjennom tillatelser og strukturer dataene dine.

    2. Analyser avkastningen på investeringen:

    Prisen for Copilot er satt til 30 dollar per bruker for M365-kunder som kjører E3- eller E5-lisenser i dag. Dette spørsmålet bør også inkludere kostnadene for prosjekter og opplæring.

    3. Brukeropplæring

    Copilot er så mye mer enn bare et verktøy for å rydde opp i et Word-dokument eller finne en ledig møtetid. Det kan være en utfordring å få brukerne til å forstå kraften i generativ AI og hvordan den kan brukes til å virkelig frigjøre effektivitetseffekter.

    Så hvordan kan vi begynne å implementere Copilot? Andreas mener at man bør begynne med å evaluere tjenesten i mindre skala:

    – Begynn med å sette sammen en liten gruppe som får i oppgave å sette målene for prosjektet. Sørg for å involvere alle deler av bedriften, for det kan være vanskelig å få med alle aspekter av hvordan og hvor det kan gjøres effektivitetsforbedringer. Finn de “lavthengende fruktene” og sett opp mål for hvordan dere ønsker at flyten og prosessene skal se ut.

    – Glem ikke å gå gjennom rettigheter og tillatelser, for det kan vise seg at flere personer har tilgang til data de ikke burde ha. Microsoft har utviklet verktøy som kan hjelpe til med dette, for eksempel Purview Data Protection-verktøyet for datastyring og muligheten til å kategorisere data i SharePoint.

    – Men først og fremst ønsker jeg å oppmuntre folk til ikke å låse seg fast i gamle begrensninger og til å tenke utenfor boksen – hvordan vil vi at det skal fungere?

    Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan bruke Copilot?

    Kontakt oss!

    PS. Snart slår PrimeQ og VIEW Ledger seg sammen under navnet VIEW Group og tilbyr fullserviceløsninger innen IT, økonomi og forretningssystemer.

    copilot

    Andre anbefalte artikler:

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev om økonomistyring.