økonomifunksjon

Hvordan rigge økonomifunksjonen for å lykkes?

    Å drifte en økonomifunksjon er utfordrende, og forventingene blir bare større. Du må balansere effektiv drift med strategisk innsikt. For å få til dette, er riktig kompetanse og utnyttelse av teknologi oppskriften til suksess.

    Men hvordan få det til uten at det ene går på bekostning av det andre? Vi har noen tips til hvordan du bør rigge din økonomifunksjon for å lykkes. 

     

    1. Det er ingen konkurransekraft i regnskapsførsel

    Hva mener vi med det?

    Jo, det er ingen konkurransekraft i regnskapsførsel fordi det er ikke selve jobben med regnskapet som gir verdi – men resultatet av det. Det er for mange selskap snarere en nedside ved å ta regnskapet selv, da det er tidkrevende og tar fokuset vekk fra annet mer verdiskapende arbeid for selskapet.

    Derfor vil det for veldig mange lønne seg å sette bort de operasjonelle oppgavene som regnskapsførsel, lønnskjøring og rapportering til myndighetene. Det er vanskelig å matche en profesjonell regnskapsleverandør på kompetanse og effektivitet, fordi de beste aktørene investerer tungt i begge deler – nettopp for å gi kundene sine en rimelig og forutsigbar tjeneste.

    Når kompetansekravene til økonomiavdelingen øker i takt med utviklingen av ny teknologi, blir det utfordrende å bygge opp egne interne ressurser. Både med tanke på økte kostander og det å finne riktig folk til jobben.

    Ved å løfte det operasjonelle ut av økonomiavdelingen, vil fokuset kunne ligge på et mye høyere strategisk nivå. Da vil også økonomiavdelinger levere et bedre beslutningsgrunnlag til ledelsen og styret.

    Det er en mye at outsourcing er forbeholdt de største selskapene. Fleksibilitet er kanskje spesielt viktig nettopp for bedrifter i vekst.  Det å kjøpe tjenester vil bidra til å opprettholde en slank organisasjon, som kan ha lettere for å skalere i takt med vekst.

    Vi anbefaler derfor de fleste SMB–selskaper og større selskap å sette bort de operasjonelle oppgavene, og heller ha ressurser som kan ha en kontrollfunksjon og en analytisk tilnærming til regnskapstallene. (fremfor en operasjonell tilnærming.)

     

    2. Få kontroll på data

    De fleste selskapene sitter på verdifull data om egen forretning, men sliter med å nyttiggjøre seg av den fordi det er vanskelig å strukturere informasjonen og se sammenhengene.  Det forstår vi godt.

    Vi har sett selskaper som går til innkjøp av AI- og BI-løsninger, og mater de med masse data uten og ha satt seg klare mål for hva de ønsker å oppnå. Den største fallgruven er å gape over for mye med en gang.

    Velg dere noen forretningskritiske spørsmål eller KPI’er dere ønsker å måle. Da blir det også enklere å se på hvilke kilder disse bør komme fra, og bygge gode løsninger for rapporteringen derifra.

    Har du god data tilgjengelig i dine fagsystemer, kan disse kombineres og fortelle mye bedriftens utvikling. En resultatrapport eller en salgsrapport gir bare et perspektiv, men kombinerer du data vil du få et bilde av helheten mer enn bare silo-basert informasjon.

    Dersom selskapet har mange systemer med forretningsinformasjon er det nyttig å lage en «data dictionary» over hvilke data som finnes, hvordan de er definert, og hvordan de brukes. Hvilken database er «master»? Uten gode definisjoner så vil data management bli utfordrende og rotete.

    Har du ikke kompetansen selv til å komme i gang, bør du dra nytte av erfaringen fra din regnskap- og økonomileverandør. Bruk leverandøren din til å gi deg innspill på verktøy og hvordan du kan bruke det effektivt i din økonomifunksjon.

     

    3. Fokuser på datadreven innsikt

    Når du har kontroll på hvilke data du vil samle inn og hvordan dette skal gjøres, begynner jobben med å bruke de til å få ny innsikt. Dette opplever vi at økonomer synes er den mest spennende delen av jobben – i all fall når dataen de har tilgang til gir mening.

     

    Det føles bra å kunne presentere svarene på for eksempel:

    • Hva er de største verdi-driverne virksomheten?
    • Hvilke data påvirker de finansielle resultatene?
    • Hvem er våre mest lønnsomme kunder?
    • Hvordan ser turn – over ut?
    • Har vi likviditet til å vokse i nær fremtid?
    • Hvordan ligger vi an i forhold til konkurrenter?

    De siste to årene har vært preget av usikkerhet, høy inflasjon, høye renter og politisk ustabilitet. Det er fornuftig å planlegge for at dette vedvarer de neste årene. Når man ikke kan kontrollere omgivelsene, blir det desto viktigere å nyttiggjøre seg av informasjonen man har kontroll på. Nemlig selskapets data.

    Vi pleier å si at regnskapet forteller en historie. En historie om hvor du har vært, hvor du er nå og hvor du er på vei.

     

    Er 2025 året der din økonomifunksjon skal levere tidens beste beslutningsgrunnlag til resten av ledelsen?

    Hvis svaret er ja, tror vi at reisen starter med disse 3 punktene.

    PS: Trenger du hjelp til å komme i gang? Vi kan gi deg den dytten du trenger!

    Lykke til alle Cheif Fantastic Officers! 🙂

     

    Ta gjerne kontakt med oss for en prat!

    Stian Brandvold
    Tlf: +47 906 21 743
    e-post: stian.brandvold@viewgroup.no

    Hvordan rigge økonomifunksjonen for å lykkes

     

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.