Statsbudsjettet 2026: Skatte- og avgiftsforslag
Innholdsfortegnelse
Skatte- og avgiftsforslag med konsekvenser for bedrifter og privatpersoner
I VIEW Group følger vi naturlig nok med på nyheter fra statsbudsjettet som kan påvirke våre kunder. Regjeringen la 15. oktober fram forslaget til statsbudsjett for 2026.
Under følger en kortfattet oversikt over de viktigste skatte- og avgiftsendringene, med særlig relevans for næringslivet og private.
Næringslivet og bedrifter: Hva endres?
- Det er ventet at skattesatsen for alminnelig inntekt i selskap forblir på 22 %.
- Regjeringen ønsker å forenkle avgiftssystemet for næringslivet, for eksempel gjennom delingsordninger for fornybar kraft i næringsområder, slik at overskudd fra egen kraftproduksjon kan deles uten tillegg i elavgift og nettleie.
- For bedrifter med kraftproduksjon tilknyttet næringsbygg (for eksempel solcelleanlegg) foreslås det en ordning som gir insentiv til lokal produksjon og deling av elektrisitet uten å ilegge full avgift.
- Elavgiften settes til en fast sats på 4,18 øre per kilowattime (kWh) for hele året. Dette innebærer et kutt på cirka 4 milliarder kroner i statens inntekter via elavgiften i 2026. Endringen gjør elavgiftssatsen lik hele året, i stedet for ulike satser avhengig av sesong.
- Det er også forventet økte særavgifter på drivstoff og CO₂-utslippsrelaterte avgifter, som vil påvirke transport- og logistikkintensive virksomheter.
- Momsregler for elbiler endres, noe som kan indirekte påvirke firmaets bilparker og leasingavtaler (se mer under privatsektoren).
Privatpersoner: Hovedtrekk
- Inntektsskatten foreslås redusert, med en gjennomsnittlig skattelette på ca. 800 kroner for lønnsmottakere.
- For de med de aller laveste inntektene (under ca. 177 600 kroner) kan det bli en svak skatteskjerping på rundt 200 kroner.
- Bunnfradraget i formuesskatten økes fra 1,76 til 1,9 millioner kroner, noe som reduserer skattebyrden for flere med formue.
Det foreslås en utsettelsesordning for formuesskatt for fysiske personer med formue i aksjer, andeler i selskaper med deltakerfastsetting, og driftsmidler og næringseiendom i enkeltpersonforetak.
- Terskelbeløp: Minst 30 000 kr i formuesskatt per år for å kunne søke utsettelse
- Ingen krav om underskudd i virksomheten.
- Skatten kan utsettes til senest 31. mai 2030 for inntektsåret 2026.
- Renten foreslås satt til Norges Banks styringsrente + 5 prosentpoeng.
Med dagens styringsrente gir det en rente på 9,25%. Flere høringsinstanser mener ordningen ikke løser de reelle utfordringene med formuesskatt på arbeidende kapital. Høy rente gjør ordningen lite attraktiv og kan forverre likviditetsproblemer. Det pekes på at ordningen ikke gir skattelettelse, kun utsettelse, og at den kan bli kostbar for skattytere. VIEW Groups foreløpige vurdering er at de svakhetene som framkommer med ordningen vil gjøre at den i hovedsak vil være lite attraktiv.
- Momsfritaket for elbiler reduseres: kun elbiler med pris under 300 000 kroner blir fortsatt momsfrie. Det regnes med betydelig prisøkning for elbiler som faller utenfor denne grensen.
- Drivstoffavgiftene foreslås økt, noe som betyr at bensin blir rundt 80 øre dyrere og diesel rundt 120 øre dyrere per liter.
- Fradraget for fagforeningskontingent økes (fra 8 250 til 8 700 kroner).
- Regjeringen vil også teste et arbeidsfradrag for unge: 100 000 personer i alderen 20–35 år kan få et skattefradrag på 125 000 kroner via loddtrekning.
- I budsjettforslaget er det satt av midler til å øke inntektsstøtten til Ukraina og styrke landets forsvar, noe som gir bakteppe til strammere prioriteringer i skatte- og avgiftspolitikken.
Vurdering og betydning
- For mange virksomheter vil særlig endringer i avgifter (drivstoff, CO₂-avgift) og elbilregler være viktig å følge tett — disse kan påvirke kostnadsnivåer og investeringsbeslutninger, særlig for transport, logistikk og mobilitet. Også insentiver til lokal kraftproduksjon (solcelle, deling) kan åpne for nye forretningsmuligheter, men krever planlegging i forhold til avgiftsregime og regelverk.
- For privatpersoner er skattelettelser og formuesskattejusteringer moderate, men elbil- og drivstoffavgiftsendringer vil kunne merkes direkte i lommeboka.
- Forslaget til statsbudsjett skal nå igjennom forhandlinger med de andre partiene på Stortinget, så får vi se hva som blir resultatet når endelig statsbudsjett skal vedtas mot slutten av året.
Vil du lese flere artikler som denne?
Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.