VIEW Group fyller 20 år

    Tilbakeblikk og fremtidsutsikter  

    I nøyaktig 20 år har VIEW Group hjulpet selskaper med å forstå tallene sine og utvikle sin virksomhet. Vi mener tall forteller historier. Historier om fremgang, endring og vekst. Dette er vår. 

    På sensommeren i 2004 satt 3 håpefulle brødre rundt et kjøkkenbord med en idé om å revolusjonere regnskapsbransjen. Det var starten på reisen for Morten, Terje og Gjermund Bratlie, som i dag kan se at VIEW Group har vokst til å bli et konsern med over 880 ansatte i 5 land!  

    Med over 20 år i bransjen, har brødrene feiret milepæler, stått i endringer og høstet erfaringer. Vi har tatt en prat med alle tre for å høre hvordan de ser tilbake på denne reisen, og hvilke tanker de om har fremtiden. 

     

    ReVIEW 

    Skal vi satse sammen?

    Brødrene Morten, Terje og Gjermund Bratlie i fra Rakkestad i Østfold, sendte inn stiftelsesdokumentene til Brønnøysund og ble registrert den 23. august 2004. Planen var klar – de skulle satse sammen, med en felles idé om å levere økonomisystemer og regnskapstjenester fra skyen. 

     

    Hvorfor startet dere VIEW Group?  

    – Det var Morten som presentert ideen for Terje og meg, minnes Gjermund.  

    – Han hadde en del kontakter i IT bransjen, og så hva som skjedde av utvikling innenfor programvare på ERP siden. 

    Da lar vi Morten fortelle: 

    – Første gang idéen til VIEW oppstod var under dot-com krisen tidlig på 2000 tallet. Mange som hadde jobber og investeringer innen IT, meg selv inkludert, ble ganske hardt rammet, begynner Morten. 

    – I en krevende periode i livet begynte derfor tankene om å etablere egen virksomhet å modne seg frem.  

    – Jeg kjente Jarle Sky som etablerte Xledger et par år tidligere. Vi hadde vært kollegaer gjennom mange år i Unit4 Agresso. I min verden hadde Xledger en teknologi det var verdt å satse på, men jeg ønsket ikke å starte noe alene.   

    – Det var utrolig gøy at Gjermund og Terje også tenkte i de samme baner da idéen ble luftet. Vi fant ganske raskt ut at vi kompletterte hverandre innenfor systemer, prosesser og økonomifaget. På mange måter er dette fortsatt kjernen i VIEW Group, sier han.  

     

    Fra venstre, Terje, Gjermund og Morten

    Da må vi også spørre. Hvordan har det vært å drive en bedrift som brødre?  

    – Det har gått over all forventning, til tross for noen advarsler, smiler Terje Bratlie. 

    – Vi har alltid hatt samme mål for øye, selv om vi har hatt ulik tilnærming for å nå de, fortsetter han.  

    – Vi er 3 ulike profiler, med ulik faglig kompetanse og yrkesbakgrunn. Det har faktisk vært en styrke at vi kjenner hverandre så godt, legger Gjermund til. 

    – Dette prosjektet har også ført oss tettere sammen. Jeg tør å påstå at vi etter 20 år fortsatt er gode venner og brødre som kan omgås også på privaten, smiler Morten. 

     

    Var det enkelt for dere å definere roller? 

    – Ja, det var det faktisk. Vi har alltid hatt klare roller ellers ville ikke dette fungert tror jeg, sier Terje.  

    Morten presiserer hvordan rollefordelingen utspant seg: 

    – Terje er den beste av oss til å organisere, Gjermund som den sterkeste fagpersonen og jeg hadde mest erfaring med forretningsutvikling. Dermed tok Terje den naturlige rollen som daglig leder, Gjermund som fag- og økonomiansvarlig og jeg fikk hovedansvaret for salg og marked.  

    – Så skal det sies at rollene også har utviklet seg i takt med veksten i selskapet, legger han til. 

     

    Hva opplever dere vært de største endringene i regnskapsbransjen i løpet av disse 20 årene? 

    – Når vi startet opp var det ikke så mange som snakket om skyen. Vi var et av de første selskapene som leverte rene skytjenester innenfor regnskap og lønn. Vårt selskap ble født i skyen, så sånn sett hadde vi et forsprang i starten, begynner Terje.  

    – I dag er skyen et ganske naturlig valg, selv om overraskende mange fortsatt sitter på on-premise-løsninger, fortsett han.  

     

    Morten legger til 3 ting han mener er de viktigste endringene i bransjen til nå: 

    – Jeg vil trekke frem teknologien, regnskapsrollen og regulatoriske endringer, presiserer Morten.  

    – Teknologien har utviklet seg raskt, og nå snakker vi om AI, BI og integrasjoner istedenfor skyen. Regnskapsrollen har som en følge av dette fått et mer rådgivende preg, og det har kommet en rekke endringer i regelverket. Og vi har hengt med hele veien! 

    -Summen av dette stiller helt andre krav til bransjen og kompetanse. Dette gir også bransjen nye muligheter, og er en av triggerne til konsolideringen vi ser rundt oss i dag. En konsolidering vi også er med på, sier Morten.  

     

    Er det noen spesifikke milepæler dere er spesielt stolte av? 

    – I 14 år var det oss tre brødre som drev og eide VIEW Group. Høsten 2018 innledet vi en diskusjon med Explore Equity, som kom inn på eiersiden året etter, forteller Terje.  

    – Dette samarbeidet har gjort det mulig å realisere vekst og ambisjon i en større skala, og vært en veldig positiv milepæl for VIEW Group, fortsetter han.   

    Gjermund trekker frem en personlig milepæl. 

    – Sett fra min rolle i VIEW, opplevde jeg det som en milepæl den dagen vi signerte kontrakt for nye lokaler i Bjørvika i 2015. Det var den største forpliktelsen selskapet noen gang hadde gjennomført, samtidig som det hadde en stor symbolverdi. Dette var en begynnende start med å løfte virksomheten fra å være et tilbaketrukket selskap, til å bli en ledene aktør i Norge og etter hvert Norden og ut i Europa. Det var et stolt øyeblikk.  

    Morten legger til to andre milepæler fra et forretningsperspektiv: 

    – En naturlig milepæl for meg, var da vi tok selskapet ut av Norge og inn i Norden. Vi startet med Sverige i 2015, etterfulgt av Finland i 2021. I dag er vi globale med forretningsvirksomhet også i India og England, sier han.   

    – Vi jobber alltid med 5-års planer for selskapet, med tanke på vekst og satsningsområder. Disse har vært ambisiøse, det har vært en milepæl hver gang vi har lykkes med disse. For det har vi gjort, fortsetter han.   

    – Dette hadde aldri vært mulig uten alle de dyktige menneskene som bekler de forskjellige rollene i VIEW Group, sier Morten stolt.

     

    FremtidsVIEW  

    Våre visjoner 

     

    Administrerende direktør John Hugosson har vært i VIEW Group siden 2019, og ledet selskapet ut i Norden og Europa. Han opplever tydelige endringer og forventninger fra både bransjen og kundene. 

    Hva tror du blir viktige endringer fremover? 

    – Kundene har høyere forventinger nå enn før. De ønsker en leverandør som er proaktiv og utfordrer mer, ikke bare håndterer det legale regnskapet, presiserer John. 

    Administrerende direktør i VIEW Group, John Hugosson

     

     

     

    – Vi opplever at kundene i høyere grad er mer åpne for innspill og råd knyttet til fremgang og utvikling av selskapet deres. Det synes jo vi er kjempespennende for her har vi mye å komme med, fortsetter han.  

    – Teknologi er driveren for mye av denne utviklingen. Spesielt AI er i ferd med å gjennomsyre alle teknologiplattformer og vil øke vår effektivitet på de fleste områdene. Det har det allerede gjort i mange tilfeller, forteller han.  

    – Jeg tror også Business Intelligence og Data Management vil få økt verdi fremover. Mange selskaper sitter med flere fagsystemer, og vil se behovet for å kunne samle data fra disse for bedre rapportering. I mer krevende tider blir innsikt og forståelsen av eget selskap, egen data og tall viktigere enn noensinne. 

     

    Hva er dine visjoner for selskapet de neste fem til ti årene? 

    – VIEW Group har arbeidet frem en ny strategiplan som strekker seg til 2028, og den inneholder 12 konkrete målsettinger i tillegg til sterk vekst. Den skal vi levere på, slår John fast. 

    – Jeg håper at VIEW Group om 5 år vil fremstå som det norske selskapet som ble nordisk, og som etter suksess også i UK er på vei ut i resten av Europa. Alt takket være en unik tilnærming til kundene sine med en miks av teknologi og kunnskap innen områdene ERP, BPO og IT Outsourcing. 

     

    Hva tror du blir det morsomste med å lede VIEW Group på denne reisen?  

    – Det morsomste er nok å få jobbe sammen med flinke folk og føle at man er med på å bygge noe bra, noe vi kan være stolte av.  

    – Det er viktig at vi kan gi ansatte spennende muligheter, derfor er vi opptatt med å være fremoverlent med å teste både teknologi og nye måter å gjøre ting på. Vi har mange spennende kunder, som også forventer mye av oss – og det holder oss på tå, avslutter han.  

     

    Til slutt, må vi også ha noen fremtidsutsikter fra Gjermund, Terje og Morten. Vi har sett tilbake på de siste 20 årene, men hva tror de om de neste.  

     

    Hvordan tror dere VIEW Group ser ut om 20år? 

    Gjermund begynner:

    -Jeg tror og håper at den forretningsidéen og det verdigrunnlaget som vi gründerne har skapt, fortsatt står de neste 20 årene.  

    Morten fortsetter: 

    – Vi har aldri vært redde for endringer, verken regulatoriske eller i form av ny teknologi. Vi har heller tilpasset oss igjennom å finne måter å utnytte dette til vår fordel. Dette er egenskaper som gjør oss godt rustet de neste 20 årene også. 

    – Så om 20 år vil vi fortsatt være VIEW, et ledende europeisk selskap, som leverer de beste kundeopplevelser. Også er det viktig for oss å være en god arbeidsplass, der våre flinke folk får utnyttet sitt potensiale og trives på jobb, presiserer Morten.  

    Terje utdyper: 

    – Vi er et globalt selskap som leverer teknologi og løsninger innenfor de fleste bransjer, der suksessfaktoren er fagkompetanse og gode kunderelasjoner. 

    Gjermund legger også til: 

    – Vi har kommet utrolig langt i Norge og Norden når det gjelder bruk av teknologi for å få effektive prosesser, dette potensialet er viktig å dele og få ut i resten av verden. Det skal vi gjøre de neste årene.   

    – Med en fremoverlent ledelse med drømmer og ambisjoner, vil VIEW Group kunne være på verdenskartet om 20 år, avslutter han med et smil.  

     

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Ta del i vår kunnskap om økonomistyring og teknologi. Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev under.