DNB har oppdaget en ny svindelmetode rettet mot bedrifter

    DNB melder om at flere av deres kunder har blitt forsøkt svindlet eller blitt svindlet, av det de omtaler som troverdige og gjennomførte metoder for svindelopplegg. Foreløpig har DNB klart å stoppe transaksjonene.

    Målrettet basert på revisorbytte eller andre selskapsendringer

    Bedrifter blir håndplukket basert på kunngjøringer om revisorbytte eller andre selskapsendringer, og blir kontaktet av personer som utgir seg for å være en del av disse endringene. Dette har skjedd blant annet i form av at disse personene presenterer seg som ny revisor, og ber om hjelp til en e-signering på mobilen.

    Etter at personen i bedriften får se bilde av godkjennelsen på mobilen, forteller bedrageren at signeringen må gjøres på nytt da det ble gjort noe feil underveis. I mellomtiden har bedragerne kommet seg inn i kundens nettbank, og overført midler fra kundes konto og fra bedriftskontoer.

    Svært troverdige svindelmetoder

    DNB skriver videre at henvendelsene har fremstått som svært troverdige, både med tanke på språk og fremtoning. Henvendelsene har ofte vært rettet mot økonomiansvarlig eller andre sentrale personer i bedriften for å få sensitive opplysninger verifisert.

    Metoden kan virke svært troverdig for de som blir kontaktet, da det ikke er usannsynlig å bli kontaktet av revisor etter revisorbytte, og BankID til legitimering i forbindelse med registrering i Altinn og Brønnøysundregistrene er vanlig praksis.

    Vi anbefaler alle kunder om å være ekstra oppmerksomme på disse typer henvendelser med forespørsel om e-signering. Få bekreftet at det er riktig person som henvender seg i forhold til saken, før signeringen blir gjennomført.

    DNB har oppdaget en ny svindelmetode rettet mot bedrifter

    Vil du lese flere artikler som denne?

    Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev om økonomistyring.